HBN 7XL

Gepubliceerd op 22 juni 2026 om 16:50

Op 18 april mogen we een dag verblijven in deze hut. De hut is gelegen aan de voet van de Lemelerberg. in het gebied zijn recent veel werkzaamheden geweest ten behoeve van omvorming van de natuur, van naaldbossen naar het oorspronkelijk heideterrein, deze werkzaamheden hebben ook plaatsgevonden in de omgeving van de hut (niet bij de hut zelf).  Omdat de hut door de werkzaamheden rondom de hut niet open kon zijn, heeft Han Bouwmeester besloten de hut direct te vervangen voor een volledig nieuwe hut. De hut die er voorheen stond was inmiddels al 11 jaar oud. Op het moment  dat wij deze hut bezoeken is hij weer een kleine maand open. We zijn benieuwd of we de naweeën van de werkzaamheden nog zullen gaan merken.

Deze hut ligt normaal gesproken op ruim 2 uur rijden van ons huisadres, maar omdat we nu een weekendje in Markelo zijn, is het nu prima te doen en met een 30 minuten vanaf ons weekendhuis zijn we bij de hut. Waardoor we om 06.50 uur op de parkeerplaats arriveren.

De Hut

Vanaf de parkeerplaats naar de hut is het een kleine 200 meter lopen over een goed begaanbare route. Wel moet je opletten; omdat de omgeving nu veel meer open is, is het ook makkelijker voor andere om je af te zien slaan naar de hut. Terrein wat verboden is voor anderen. Let hier dus op als je er naar toe gaat. Wij zijn er vroeg genoeg en alle andere mensen liggen waarschijnlijk nog op 1 oor, dus wij kunnen makkelijk afslaan en doorlopen naar de hut. 

De hut is geschikt voor 3 personen en beschikt over 3 losse bureaus die elektrisch in hoogte verstelbaar zijn. De eerste hut waar we dit tegen komen, maar zeker van grote meerwaarde, omdat je de hoogte van je bureau individueel af kan stellen op je zithoogte en lengte. Op de bureaus zijn slider systemen gemonteerd met hierop schommelkoppen. Camera instaleren en je kan direct aan de slag. Je fotografeert door camouflagedoek heen, waardoor je volledig kan profiteren van het licht op de setting en ook geen scherpte verliest in de foto's door glas. Er staan goede bureaustoelen, waar je prima een dag op kan zitten.

In de hut is voldoende ruimte om je spullen kwijt te kunnen en neer te zetten. De kast die in de staat is erg fijn omdat je hier een lekker bakje koffie of thee op klaar kunt maken, in plaats van op een klein plankje pal naast je camera. De koffie / thee en warm water moet je overigens wel gewoon zelf meenemen ;-) 

Er is in de hut verder geen stroom aanwezig wat je kan gebruiken en ook is er geen toilet aanwezig, maar bomen genoeg nog in de omgeving, mocht je echt nodig moeten ;-) Pantoffels meenemen is aan te raden, aangezien de schoenen buiten moeten blijven om de hut zo netjes mogelijk te houden.

 

De Setting 

De setting is open van aard en ook bij donkerder weer valt er hierdoor genoeg licht op de setting. De setting is rustig opgebouwd en hoef je niet perse iets aan te doen. Wij besluiten om links achter de vijver toch nog een tak neer te leggen, om vanaf de boom een extra plek te hebben om te kunnen voeren, waardoor we mogelijk nog wat soorten over de denkbeeldige drempel kunnen trekken. Verder doen we aan de setting niets. Het voer kan je prima neerleggen in de daarvoor bestemde voerbakjes, of een klein beetje op de stronken die er liggen. Let erop dat je niet teveel voert. Dit is een hut in een heidegebied en het gedrag van de vogels is hierbij anders dan bij een vogelhut in het bos. Bij dit type hutten wordt er veel minder gegeten.

Het water in de vijver kan (en moet) je zelf bijvullen via de handpomp die er staat. Helaas had onze voorganger het onvoldoende gedaan, waardoor we toch al snel bij moesten pompen om geen last te hebben op de foto's van bijvoorbeeld de vijverfolie. Is overigens nog een aardig klusje en gelijk een goede fitness training, dus een mooi klusje voor Arie 🤣🤣

Verslag van de dag

De weersverwachtingen zijn wisselend voor vandaag, maar volgens buienradar lijken we voorlopig aan de goede kant van het land te zitten en blijft het voorlopig droog, al laat de zon zich ook nog niet zien op dit moment. Om 7 uur zijn we bij de hut, omdat het nog wat donker was, doet Elise eerst de luiken open, voordat de tassen uitgepakt worden. De luiken zijn net open en Elise wilt haar tas pakken om de camera eruit te halen, als ze een blik werpt op de setting. ze zegt niets, maar maakt met gebaren aan Arie duidelijk dat hij stil moet zijn en wijst naar de setting. Sperwer vrouw zit parmantig op de tak... shit....we hebben nog niets klaar staan en de sperwer is een van de schuwere soorten die je voor een hut kan hebben. Toch gaan we een poging wagen om heel stil de camera uit de tas te halen, gelukkig staan de schommelkoppen al gereed, dus we kunnen de camera direct plaatsen. 

Nu komt het ingewikkeldste gedeelte, de lens door het doek steken. We houden er grote rekening mee dat het wel eens teveel van het goede kan zijn, maar Arie is hier heel behendig in en de sperwer lijkt zich er niet aan te storen en ook niet van te schrikken. Nadat Arie de sperwer vast heeft kunnen leggen, steekt ook Elise haar lens door het doek en ook dat laat de sperwer gewoon toe, inmiddels is ze wel afgedaald naar het water, maar ze zit er nog steeds. Wow dat is nog eens een binnenkomer zeg, niets maar dan ook niets was er nog uitgepakt of neergezet, maar deze kunnen we alvast wel op onze lijst van vandaag zetten. Na 5 minuten houdt de sperwervrouw het voor gezien en verlaat de setting. Zo nu eerst maar eens zorgen dat we onszelf settelen voordat er nog meer verrassingen voorbij komen. Nadat alles goed staat, drinken we eerst een bakje koffie en observeren we van binnenuit wat we met de setting gaan doen en waar we de mooiste foto's kunnen maken (qua achtergrond) zodat we ook weten waar we onze focuspunten qua voer gaan aanbrengen. Na de koffie maken we de setting in orde en kan de dag echt beginnen. De dag start met de standaard soorten die we bij elke hut mogen en kunnen fotograferen, de pimpelmees, koolmees, roodborstje en de vink. Ondertussen kijken we ook in het logboek van de hut wat er de afgelopen dagen voorbij gekomen is en daar staan een paar pareltjes bij, maar het blijft de natuur en of ze vandaag ook komen blijft altijd de vraag. De eekhoorn meldt zich ondertussen en ook de houtduif komt een bezoekje brengen aan de setting.  Als we in een hut zitten hebben we (zoals de trouwe lezers van onze blogs al wel weten) de Merlin app aanstaan, puur om in de gaten te houden wat er allemaal in de buurt gehoord wordt. De app is niet 100% betrouwbaar, maar maakt overwegend  een goed beeld. Dus ook nu staat hij aan en de meest voorkomende vogel die hij hoort is de boompieper en ook met ons oor is hij gewoon te horen. Zich laten zien doet hij trouwens niet tot op dit moment. 

Er zijn momenten dat het stil is, maar als de vink over de drempel is dan zijn ook alle andere vogels direct op de setting. Het is dan echt opletten geblazen want je zou heel snel een schuwer soort kunnen missen. We hebben het ritueel al vrij snel door, als er een rustig moment geweest is en de vink komt weer op de setting dan is dat voor ons het signaal om weer klaar te gaan zitten, want de rest volgt dan binnen de minuut. Ook hebben we al vrij snel door dat je op die momenten niet door de zoeker van de camera moet blijven turen, want als we dat gedaan hadden, zouden we heel wat soorten gemist hebben. Dus als we door de zoeker kijken dan is het even snel met een foto nemen en dan direct weer alert op de gehele setting en terwijl we een hyperactieve eekhoorn aan het fotograferen zijn schiet er opeens een gele vlek voorbij en ploft er een geelgors in het zand. Gaaf beestje is het en we hebben dit soort pas 1x eerder voor de lens gehad en dat was al weer 2 jaar geleden. Een mooi soort om vandaag bij te mogen schrijven. 

Wanneer er weer een rustig moment is genieten wij even van onze lunch en een bakje koffie. Eigenlijk zijn de rustige moment ook wel gewoon even lekker, niet continue alert hoeven te zijn, maar ook gewoon rustig kunnen genieten van de mooie omgeving en de rust.

Het weer is overigens tot nu toe echt prima, afwisselend zon en wolken en volgens buienradar blijft het voorlopig ook gewoon droog. Soms twijfelen we wel even omdat er dan echt wel even donkerdere wolken boven ons hangen, maar tot op heden heeft buienradar gewoon gelijk.

Ahh daar is meneer vink weer, wij schieten weer in houding opletten! en ja hoor na een minuut komt de fitis en het roodborstje ook weer tevoorschijn. De fitis geeft ons vandaag al uitdaging genoeg, werkelijk 2 seconden op 1 plek en dan weer door naar de volgende, met voor ons als resultaat een kont op de foto. Ook de bonte vliegenvanger meldt zich en met een scheef oog houden we al fotograferend de setting in de gaten. Ja..... rechts achter op de tak..........gekraagde roodstaart, weer een soort erbij vandaag.

Wat een heerlijke dag en wat een soorten hebben we al mogen zien, de boompieper horen we nog steeds, maar is nog steeds niet op de setting geweest. het zal toch niet zo zijn dat hij ons de gehele dag zijn zang heeft laten horen maar niet even komt drinken of wassen? Maar voorlopig moeten we het doen met onze andere trouwe gasten. Het baddermoment lijkt aangebroken te zijn, ook nu geldt er begint er 1 en de rest volgt. Het is inmiddels 1 invasie in het water en met al die verzopen koppies is het soms lastig te zien welke vogels er allemaal in het water zitten. Van de baddermoment zelf maken wij niet heel vaak foto's dus we hebben alle tijd om alles in de gaten te houden. Wat zit daar?? fluistert Elise, rechts in het water met een verzopen koppie. Eerst foto's maken voordat hij verdwenen is, Elise had het nog niet gedacht of hij was alweer gevlogen, de boom in. Zou dit dan de boompieper geweest zijn? We weten het niet, het ging te snel en het was onherkenbaar door het badderen. Wacht hij zit er weer, nu stonden de camera's op de juiste plek en konden we wel een foto maken, ja joh dit is de boompieper! Hoe gaaf is dat, weer een soort die we pas 1x eerder voor de camera hebben gehad.

Het was inmiddels 16.00 uur en buitenradar geeft aan dat het rond 17.30 uur gaat regenen. Even in de gaten houden dus. maar voor nu blijven we nog even zitten.

Opeens een waarschuwingsroep en alles van de setting, tegelijkertijd ploft de sperwer man in 1x het water in van achter de hut. Dit had hij vaker gedaan 🤣 ook voor de sperwer was het baddertijd blijkbaar. Hoe gaaf is het om zowel het sperwer vrouwtje als het mannetje voor de lens  te mogen krijgen op 1 dag.  We begonnen met de sperwer en we sluiten af met de sperwer. Rond 16.15 uur besluiten we op te gaan ruimen. We vegen de hut schoon en vullen het water in de vijver aan Op een enkele plek ligt nog een klein beetje voer, ook dat ruimen we op , zoals de regels van de hut voorschrijven.

Om 16.45 uur komen we aan bij de auto en op dat moment begint het ook te regenen, buienradar had het dus niet helemaal bij het juiste eind. Gelukkig hebben we naar de lucht gekeken en de conclusie getrokken dat het niet heel lang meer ging duren voordat het zou gaan regenen en in dit geval hebben we het bij het juiste eind gehad want voordat we met de auto aan het einde van het zandpad zijn, regent het flink door. Dat hebben we mooi uitgekiend al zeggen we het zelf.

 

De Soorten

April kan een hele rustige maand zijn in het aantal soorten, maar met 21 verschillende soorten mogen wij vandaag echt niet klagen, zeker ook met het oog op de recente werkzaamheden die plaatsgevonden hebben in het gebied, die echt ingrijpend zijn geweest.

Appelvink Bonte Vliegenvanger Boompieper
Fitis Gaai Grote bonte specht
Geelgors Gekraagde roodstaart Matkop
Heggenmus Houtduif Koolmees
Pimpelmees Roodborstje Sperwer
Staartmees Tjiftjaf Vink
Zwartkop Eekhoorn Merel

Pluspunten

  • open setting, waardoor voldoende lichtinval ook op donkere dagen
  • 3x een individueel bureau die elektrisch in hoogte verstelbaar is
  • slider systeem met schommelkoppen aanwezig
  • ruime hut met voldoende plek voor de spullen
  • fotograferen door camouflagedoek, dus geen verlies van licht en/of scherpte door glas

Aandachtspunten / minpunten

  • handmatig water bijvullen in de vijver, niet erg, maar wel als je voorganger het niet gedaan heeft en je de ochtend dus moet beginnen met pompen.
  • voer niet teveel er wordt bij deze hut veel minder gegeten dan in een boshut 

 

Wil jij deze hut reserveren?

Wil jij ook fotograferen vanuit deze hut? Neem dan een kijkje op: https://www.hanbouwmeester.nl/en/photo-hides/hbn-fotohut-7/ 

 

Onderdeel Cijfer
Afstand van auto naar hut 8.5
Faciliteiten in de hut 8.5
Opbouw setting 9.0
Waarnemingen 9.3
Prijs 8.5

Deze eindscore is gebaseerd op onze persoonlijke mening, maar wel in vergelijking met de andere hutten die we hebben mogen bezoeken de afgelopen jaren. De eindscore is opgebouwd uit een gemiddelde van de beoordelingen per onderdeel.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.