Enterveenhut

Gepubliceerd op 22 juni 2026 om 16:47

Het is vandaag 17 april 2026 en we mogen vandaag een dag vertoeven in de Enterveenhut in Rijssen. Vorig jaar zijn we hier voor de eerste keer geweest en dat is ons zo goed bevallen dat dit een hut is die we toch minimaal 1x per jaar willen bezoeken, ondanks dat het voor ons een aardig eindje rijden is vanaf huis. Vandaag hoeven we echter maar 10 minuten in de auto te zitten omdat we een weekendje in Markelo zijn.

We arriveren rond 06.30 uur bij de hut. De afstand van de auto naar de hut is te verwaarlozen, dus we hebben alle tijd om onze spullen uit te pakken en klaar te zetten voor vandaag. 

De weersvoorspellingen voor vandaag

De voorspelling is dat het vandaag een heerlijke dag gaat worden, de start is nog wat koud, maar in de loop van de dag zal de temperatuur heerlijk oplopen voor de tijd van het jaar. Daarnaast is er de afgelopen periode geen regen gevallen, wat voor de aantrekkingskracht van het water bij de hut positief is en kan zorgen voor extra leuke waarnemingen

De ochtend

Bij aankomst is het een heerlijke temperatuurtje in de hut. Emmy heeft er namelijk voor gezorgd dat het kacheltje zijn werk al gedaan heeft. Toch wel fijn als je niet in een hele koude hut aankomt, want eenmaal zelf koud betekent meestal ook niet zomaar weer warm, ook niet als temperatuur buiten goed is. Ze geven dan voor vandaag overdag prima temperaturen op, de nachten zijn nog koud.

Op het gemakje zetten we onze camera's neer op de aanwezige schommelkoppen en ook de rest van de spullen die we gebruiken vandaag geven we een plekje, zodat we de rest van de dag zo min mogelijk in tassen hoeven te rommelen en geluiden hoeven te maken die op dat moment afschrikken voor de vogels. Het zonnetje is al wel op en met een lichte setting zorgt dit ervoor dat we eigenlijk al wel kunnen gaan fotograferen. De setting ligt er zoals altijd strak en netjes bij, we lopen een rondje om te voeren en nemen daarna plaats op de goede bureaustoelen in de hut. Direct zit er al van alles op de setting en ook de eekhoorn komt aanhuppelen. Het is nog vroeg, maar alertheid is direct geboden en we zijn dan ook alle 2 gelijk goed wakker!

De verschillende soorten wisselen zich een een rap tempo af, maar wel zo dat we ze eigenlijk ook allemaal wel goed op de foto kunnen zetten.

Opeens ziet Elise iets in de bosuilenkast, geen bosuil dat zag ze meteen, maar wat dan wel? Camera erop scherpstellen en wel ja het was de gekraagde roodstaart. Voor zo'n klein vogeltje hangt de kast eigenlijk te ver weg, maar goed we zetten hem toch op de foto en we kunnen hem ook op ons lijstje schrijven. Misschien komt hij vandaag nog iets dichterbij.

Rond 11.00 uur zien we opeens een oranje vlek voorbij komen en op een tak neerploffen. Elise tikt Arie nog net niet van zijn stoel.....een GOUDVINK, een GOUDVINK, links op de tak. Snel richten we onze camera's en houden onze vinger op de sluiterknop, de camera maakt overuren 😂😂, Rechts op de setting landt ook het vrouwtje op een tak, beheerst maar snel draaien we de lenzen naar rechts en ook nu maakt de camera overuren. 

Voor het eerst mogen in 3 jaar natuurfotografie mogen we de goudvink voor de lens hebben en dan ook gelijk het mannetje en het vrouwtje. Wat een geluksmomentje!!

En met deze pareltjes zitten we inmiddels al op 21 soorten en het is pas 11.30 uur

Goudvink man

Goudvink vrouw

De Middag

In de middag hebben we even te maken met het bekende middagdipje, geeft ons de gelegenheid om zelf iets te eten en te drinken en ook om even de blaas te legen. Maar tot nu toe mogen we absoluut niet klagen qua soorten voor de hut en wat zijn we blij dat we na 3 jaar eindelijk ook de goudvink vast hebben kunnen leggen, al komt er heel de middag geen vogel meer, onze dag is sowieso al geslaagd. Inmiddels is het 14.00 uur en we hebben al 26 soorten voor de lens gehad, dit is echt weer een topscore. Na het middagdipje is het weer volop drukte op de setting. De gekraagde roodstaart en de goudvink  laten zich vanmiddag niet meer zien.

Wel komt het eekhoorntje nog langs en die besluit heel schattig op een tak te gaan zitten, zo dat er ook nog mooie roze bloemetjes op de voorgrond te zien zijn. Wow wat kunnen we hier mooie foto's van maken 😍. Zo snel als ze soms kunnen zijn, zo lief bleef deze zitten om een heerlijke walnoot op te peuzelen.

 

Als je het naar je zin hebt dan vliegt de tijd en inmiddels is het al 16.00 uur. Opeens duikt de kuifmees op, uit het niets. Hij besluit alleen om aan de kant van de hut bij de vijver plaats te nemen. Arie kan er niet bij met zijn camera. Met wat kunst en vliegwerk lukt het Elise wel om een foto te nemen. Ze kunnen ook te dichtbij komen 😂

Het is 16.45 uur als we besluiten te gaan vertrekken, dan kunnen we ook nog even genieten van het landgoed bij onze overnachtingsplek.

Wat hebben we een heerlijke dag gehad!

We maken de hut weer netjes en ook harken we het pad bij de hut nog even voor Emmy. Waarna we alle spullen weer in de auto laden om terug te rijden naar Landgoed Driebelterveld.

De soorten van vandaag

Het was heel dag een drukte van belang en we mochten totaal 27 soorten noteren die vandaag op de setting zijn geweest. Dit zijn hoeveelheden die je bijna nergens anders tegenkomt. De soorten die vandaag langs gekomen zijn, zijn:

Koolmees Pimpelmees Merel
Zanglijster Grote Lijster Bonte Vliegenvanger
Eekhoorn Konijn Goudvink
Fitis Tjiftjaf Heggenmus
Kuifmees Grote Bonte Specht Appelvink
Zwartkop Roodborstje Vink
Holenduif Gaai Glanskop
Boomklever Spreeuw Winterkoninkje
Gekraagde roodstaart Appelvink Houtduif

Eventuele aanvullingen op eerder geplaatste review

Emmy heeft in het water 2 planten gezet, met stenen eronder. Dit omdat de omgeving van de hut vrij open is en de schuwere soorten het hierdoor soms te spannend vonden om naar de setting te komen, Door deze planten in het water te leggen is er extra bescherming op de setting waardoor ze nu wel op de setting durven te komen. Door de stenen onder de planten kan de mooie spiegelbeeld foto's maken. Een goede aanpassing aan de setting als je het ons vraagt.

Link naar eerder geplaatste review

Onze geplaatste review, naar aanleiding van ons 1ste bezoek kun je hier lezen https://www.ea-natuurfotografie.nl/blogs/onze-reviews-van-vogelhutbezoeken/2607883_enterveenhut 

De gemaakte foto's

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.